Tools

Siemens SverigeSiemens Sverige

Site ExplorerSite Explorer
Close site explorer

Tack Thailand!

den 18 september 2017

Utanför gasturbinens ”hus” ute på anläggningen

Jag vill börja med att rikta ett stort tack till Siemens i Thailand – tack för allting jag fått uppleva och lära mig. Det finns inte ord nog som kan förklara hur värdefullt det är att få insyn i hur vi arbetar med våra kunder och fortsätter att utveckla våra produkter och tjänster tillsammans med dem. Tack!

En del av traineetjänsten innebär att man får möjlighet till arbeta en period utomlands. Eftersom nästan 95 procent av allt som produceras i Finspång skeppas utanför Sveriges gränser finns det många regionala kontor i närheten av våra kunder, och jag har under några veckor varit på vårt service-kontor i Bangkok. I dagsläget består den thailändska flottan av ungefär 40 gasturbiner av typen SGT-800 och ytterligare ca 15 turbiner under installation. Den stora marknaden och den stora potentialen i landet var de främsta anledningarna till att jag ville åka hit.

Fokus på kunderna
Ett regionalt kontor har stort fokus på kunderna, att fortsätta utveckla den relation man har idag och att se till så att gasturbinerna fungerar så bra som möjligt i ett tätt samarbete med kunden. För att få en bra övergripande bild av vad de regionala kontoren arbetar med för typer av projekt och frågeställningar slog jag följe med några Siemenskollegor på följande positioner; Country Division Lead, Head of Operations, Head of Project Management och Head of Sales. Det betyder ungefär divisionschef med nationellt ansvar, verksamhetschef, projektledningschef respektive försäljningschef.

Ett av mina ”krav” när jag började min period här nere var att få medverka på en serviceinspektion. Det är ett i förväg inplanerat tillfälle under gasturbinens livstid den inspekteras för att se att allt är som det ska. Under sommaren var det endast mindre inspektioner schemalagda men jag lärde mig otroligt mycket under dessa tre dagar ändå.  Bland annat lärde jag mig hur viktigt det är att ha en bra relation till kunden, så att de förstår varför det eventuellt blir förseningar eller uppstår komplikationer, men även en bra relation och samarbete inom den grupp av mekaniker och övrig personal som arbetar ihop. Ett gott samarbete är definitivt någonting som krävs, eftersom det under ett moment kan vara fyra-fem personer som arbetar tillsammans.

Värdefulla erfarenheter inför framtida arbete utomlands
Förutom inspektion har jag deltagit i många olika kundmöten, bland annat uppföljningsmöten på turbinanläggningen och möten med kundens ledningsrepresentanter.. Jag har även haft möjlighet att vara med i interna projekt med egna uppdrag att ansvara för. Samarbete och kommunikation är två värdeord som framkommit flertalet gånger. Efter dessa veckor tar jag med mig en hel del kunskaper om hur det fungerar på den thailändska marknaden och hur vi kan förbättra oss i Finspång för att Siemens skall bli ännu bättre. Förutom arbetsmässiga erfarenheter har jag även fått väldigt mycket kunskaper och förståelse för hur det är att arbeta som expat, eller delegat som vi ofta kallar det i Siemens, i ett annat land. För min personliga del tror jag att dessa erfarenheter är väldigt värdefulla, och ja - självklart kan jag tänka mig att arbeta utanför Sveriges gränser någon gång i framtiden.

Förutom att arbeta har jag självklart upptäckt Bangkok och allt vad denna stad har att erbjuda, bland annat ett oändligt antal fantastiska tempel och marknader. En helg besökte vi en Floating Market några timmar söder om Bangkok där marknaden var byggd kring floden. En väldigt trevlig marknad med mycket god mat. Bangkok är självklart värt ett besök!

/ Lisa Ivarsson
lisa.ivarsson@siemens.com


Tre kollegor och jag själv på en bro vid Floating Market
Tre kollegor och jag själv på en bro vid Floating Market