Tools

Siemens SverigeSiemens Sverige

Site ExplorerSite Explorer
Close site explorer

Elektrifierade transporter

den 15 juli 2014

Oskar med en Volvo c30 electric

För några veckor sedan deltog jag och flera representanter från Siemens i ett event med temat ”electrified public transport” på Lindholmen Science Park i Göteborg, och jag avser att behandla detta högst aktuella ämne, dvs. elektrifiering av transporter, i det här blogginlägget.

Energiomställningen, vad gäller såväl generation som distribution och konsumtion, är en av vår tids största utmaningar och utgör samtidigt en stor del av Siemens verksamhet. Elektrifiering av transporter angriper på vilket sätt vi konsumerar energi i samhället, och är en av lösningarna på världens energiutmaning.

Siemens är verksamma inom elektrifiering av transporter på tre huvudsakliga områden; eHighway, eCars och eFerries och mycket intressant är på gång. I samarbete med Scania har Siemens utrustat en lastbil för tung transport med elektrisk drivlina och ett system för strömavtagning från luftledningar, en s.k. pantograf. Elbilar är redan idag verklighet, och i samarbete med Volvo Cars har Siemens utvecklat en eldriven personbil. Sist, men definitivt inte minst, har Siemens i samarbete med Fjellstrand utvecklat världens första eldrivna bilfärja, som tas i trafik mellan de norska byarna Lavik och Oppedal under nästa år.

Många innovationer har sedan länge passerat konceptstadiet och ligger idag redo för fullskaliga tester. Trafikverket tilldelar nu fyra elvägsprojekt medel till detaljprojektering där Siemens ingår i projekt Elväg Gävle.

En fullständig industrialisering sker givetvis inte över en natt, men det är min fasta övertygelse att vi inom en inte alltför avlägsen framtid kommer få se en mer utbredd användning av såväl eldrivna bussar som bilar och färjor i vår stadsmiljö. Utmaningarna på vägen dit är dock många, exempelvis krävs en väl utbyggd infrastruktur för laddning och strömavtagning samt teknik för energilagring. I ärlighetens namn är elfordon egentligen ingen nyhet, redan år 1905 konstruerade Siemens elbilen Elektrische Viktoria med en räckvidd på 80 km per laddning (förvisso då begränsad av en toppfart om 30 km/h).

Nu stundar en veckas semester och därefter bär det av till södra Tyskland för tre månaders utlandspraktik.

Trevlig Sommar!

/Oskar Strand
oskar.strand@siemens.com